Tartuffe


komédia két felvonásban

Írta: Molière

Fordította: Petri György

Rendező: Méhes László

Bemutató: 2012.11.30.

Nagyszínház

Díszlettervező: Rózsa István

Jelmeztervező: Horváth Kata

Zenei munkatárs: Bókai Zoltán, Bende István

Rendezőasszisztens: Kiss Hédi

Súgó: Juhász Piroska

Ügyelő: Háber László


Szereposztás

Pernelle-né, Orgon anyja: Sólyom Katalin

Orgon, Elmira férje: Lipics Zsolt

Elmira, Orgon felesége: Stubendek Katalin

Damis, Orgon fia: Józsa Richárd

Mariane, Orgon lánya, Valér szerelmese: Vlasits Barbara

Valér, Mariane szerelmese: Sándor Péter

Cléante, Orgon sógora: Ottlik Ádám

Tartuffe, szenteskedő: Köles Ferenc

Dorine, Mariane társalkodónője: Györfi Anna

Lojális úr: Urbán Tibor

Rendőrhadnagy: Háber László

Flipote, Pernelle-né szolgája: Kállai Gergely

Molière: Széll Horváth Lajos

közreműködik: Götz Attila, Kállai Gergely, Bende István, Orosz János

Az előadás időtartama: kb. 2 óra
 

A Tartuffe-öt 1664 májusában mutatták be először, XIV. Lajos A varázslatos sziget gyönyörei elnevezésű, fényűző fesztiválján. Hogy ez alkalommal a darab befejezett változatát játszották-e, vagy még egy be nem fejezettet, az máig tisztázatlan, mert Molière sosem jelentette meg ezt a három felvonásos első verziót. Bárhogy volt is, a fogadtatás és a vélemény a bemutató után lesújtó volt, egy héten belül a király betiltotta az előadást. Az anyakirálynő és Párizs érseke is felháborodott és ellenezte a művet. Egy egyházfi vádiratában Molière-t így támadja: „Emberi külsőt magára öltött démon, aki az évszázad legfelháborítóbb hitetlen szabadgondolkodója.” Sőt, egyenesen azt javasolta, hogy a szerzőt máglyán égessék el, amely csak előjátéka lenne annak, amit majd a pokolban kell nyilvánvalóan elviselnie. 

Molière azzal védekezett, hogy a vígjáték „az emberi jellem javítását szolgálja, miközben szórakoztat”. Mert a szerző nem tudott elképzelni hathatósabb dolgot, mint a „kor fogyatékosságait támadni nevettető jellemábrázolás által”. A királynak tetszett a darab, és bár betiltotta, nyilván tudott róla, hogy több zártkörű felolvasást is tartottak belőle. Sőt, 1665-ben a „Királyi társulat” címet adományozta Molière csapatának, ami a mély elismerés jele volt. 1667-ben a szerző a Palais Royal Színházban bemutatta a második változatot, amely öt felvonásos volt és az Imposztor címet kapta. A király éppen nem tartózkodott Párizsban, és bár szóban engedélyt adhatott az új verzió bemutatására, de az általa megbízott illetékes „cenzor” újra betiltotta annak játszását, habár a szerző „finomított a darabon”, többek között azáltal, hogy a főszereplő jelmezét olyan módon változtatta meg, hogy az ne hasonlítson annyira a klérus viseletére. A király nem oldotta fel ugyan a tilalmat, de megígérte, hogy hazaérkezésekor újra megvizsgálja az ügyet. Végül 1669. február 5-én a darabot bemutatták végleges formájában, és a Tartuffe címet kapta. 

 

„Tartuffe azt képviseli, amit Molière mélyen elítélt a 17. századi francia társadalomban: a mindent eluraló képmutatást. A darab nemcsak a címszereplőről szól, és nem ő az egyedüli főszereplője. Nem véletlen, hogy a bemutató előadáson Molière magára osztotta Orgon szerepét. Tartuffe ugyanis nem jutott volna semmire Orgon aktív közreműködése nélkül. A szerző zsenialitása abban áll, hogy ezt felismerte, és így megalkotta életműve legkülönösebb és legemlékezetesebb szereplőpárosát. A Tartuffe tulajdonképpen erről a két emberről szól, a versenyről, amely a »testvéreket« ellenséggé változtatja; és arról a folyamatról, ahogy visszás kapcsolatuk túlnő rajtuk, és a teljes társadalmi rendet veszélyeztetni látszik.” 

Méhes László

Az elődásban közreműködő zenészek: Berentés Attila, Major Mariann, Dömötör Krisztina, László Gábor, Tuzson Tamás, Hídvégi Nóra
 

Galéria

  • 2014. 02. 6. | 19:00

  • 2014. 01. 21. | 19:00

  • 2013. 12. 8. | 19:00

  • 2013. 12. 7. | 19:00

  • 2013. 10. 12. | 19:00

  • 2013. 10. 11. | 19:00

  • 2013. 05. 16. | 19:00

  • 2013. 04. 30. | 19:00

  • 2013. 04. 12. | 19:00

  • 2013. 03. 13. | 19:00

  • 2013. 03. 12. | 19:00

  • 2013. 02. 22. | 19:00

  • 2013. 02. 21. | 19:00

  • 2013. 01. 26. | 19:00

  • 2013. 01. 26. | 15:00

  • 2012. 12. 21. | 19:00

  • 2012. 12. 20. | 19:00

  • 2012. 12. 11. | 19:00

  • 2012. 12. 9. | 19:00

  • 2012. 12. 8. | 19:00

  • 2012. 12. 7. | 19:00

  • 2012. 12. 6. | 19:00

  • 2012. 11. 30. | 19:00